Jak dbać o silnik, by służył jak najdłużej?

Silnik to serce Twojego samochodu. I tak jak o serce, należy o niego właściwie dbać, by jak najdłużej cieszył się dobrym zdrowiem. Odpowiednia pielęgnacja jednostki napędowej pomoże utrzymać sprawność całego auta. Oto kilka porad, jak się do tego zabrać.

to clean engine room

Wymieniaj olej i filtry

Regularna wymiana oleju jest bardzo ważna. Co prawda niektórzy producenci nowoczesnych samochodów zalecają to robić nawet co 30 000 kilometrów, ale warto wymieniać olej częściej, nawet co 10 000 kilometrów. Najlepiej też robić to co najmniej raz w roku, nawet jeśli licznik wskazuje mniejszą liczbę przejechanych kilometrów. Wraz z wymianą oleju silnikowego należy wymienić także filtr.

Ochronę silnikowi zapewnia odpowiednio dobrany olej, zgodnie z wytycznymi producenta. Ważne jest, by sprawdzać regularnie jego poziom. Zbyt duże ubytki mogą świadczyć o jakiejś usterce. Oprócz tego zbyt mały poziom oleju sam w sobie może powodować kosztowne w naprawie uszkodzenia.

Rozrząd

Kluczowa dla odpowiedniej pracy silnika jest odpowiednia praca rozrządu. Pamiętaj więc o jego regularnym serwisowaniu i wymianie, aby uniknąć problemów i niepotrzebnego stresu. W razie zerwania napędu rozrządu koszty naprawy silnika mogą być naprawdę wysokie, co warto mieć na uwadze.

Odpowiednie chłodzenie

Sprawnie działający układ chłodzenia może przedłużyć sprawność silnika. Sprawdzaj regularnie poziom płynu chłodzącego w swoim samochodzie i pamiętaj, by nawet latem nie wlewać do układu wody. Specjalny płyn chroni przed korozją i nie zamarza jak woda zimą, a podczas cieplejszych dni ma wyższą temperaturę wrzenia niż woda. Kiedy jedziesz w korku lub temperatura za oknem jest bardzo wysoka, pamiętaj o regularnym kontrolowaniu wskaźnika temperatury silnika, by nie dopuścić do jego przegrzania. Włączenie ogrzewania może na chwilę obniżyć jego temperaturę, ale w ekstremalnych sytuacjach lepiej zjechać na parking lub pobocze i poczekać na ustabilizowanie się temperatury silnika.

Nie uruchamiaj na krótko

Silniki zużywają się najszybciej, kiedy są uruchamiane często i na krótki czas. Wówczas nie są w stanie osiągnąć optymalnej temperatury roboczej. Podczas każdego uruchomienia samochodu przez ułamek sekundy silnik nie jest smarowany – warto mieć to na uwadze, by nie zmuszać go do takiej pracy zbyt często.

W samochodach z silnikami diesla i turbo ze zmiennym mechanizmem geometrii warto też pamiętać, by nie użytkować auta zbyt często na krótkich dystansach. Jest to dość szkodliwe dla turbosprężarki oraz filtra cząstek stałych. Jeśli więc Twoje auto należy do tej grupy, stara się unikać takich sytuacji.

Nie „katuj” silnika

Silniki samochodowe bardzo nie lubią zbyt szybkiego wchodzenia na wysokie obroty. Zwłaszcza zaraz po odpaleniu. Zimny silnik to gorsze właściwości smarujące oleju, a w takich warunkach dość łatwo złapać usterkę. Wysokich obrotów warto zresztą unikać nie tylko na zimnym silniku, ale w ogóle. Nie pomagają one w utrzymaniu jednostki napędowej w dobrej kondycji. Podobnie sytuacja ma się w przypadku jazdy na zbyt niskich obrotach. To znaczące przeciążenie silnika, którego należy unikać, jeśli tylko można.

Mało osób zdaje sobie też sprawę z tego, że dla zdrowia silnika nie warto zbyt często jeździć na rezerwie paliwa. Zresztą paliwo też powinniśmy tankować na sprawdzonych stacjach, jak najwyższej jakości, bez żadnych niepotrzebnych dodatków. To także istotny sposób na przedłużenie żywotności silnika swojego pojazdu.

Wizyta u mechanika

Tak jak w przypadku serca nie warto unikać wizyt u lekarza, tak w przypadku silnika należy raz na jakiś czas odwiedzić mechanika. Nie tylko wtedy, kiedy samochód daje niepokojące objawy (chociaż wtedy szczególnie). Regularne przeglądy zawsze są dobrym pomysłem, ponieważ niektóre uszkodzenia niewprawione oko i ucho kierowcy mogą po prostu przegapić.

Czasem jednak nawet najstaranniejsze dbanie o silnik nie uchroni nas przed jego usterką. Nie zawsze też naprawa bywa opłacalna. Wtedy warto poszukać nowego samochodu (np. na Motomi.pl) lub sprzedać swój uszkodzony. Czasem takie właśnie rozwiązanie będzie najlepsze.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ