Zastava/Yugo Koral – mały samochód produkowany od 1980 do 2008 roku w Kragujevacu, bazowało na Fiacie 127.
Obecny właściciel prezentowanego egzemplarza szukał taniego niebanalnego „daily” do poruszania się na czas odbudowy Fiata 125p. Trafiło się Yugo Koral z silnikiem 1.1 generującym moc 55KM z 1998 roku od pierwszego właściciela.

Jednak Kamil stwierdził że potrzebuje czegoś żwawszego i zmienił oryginalną jednostkę 1.1 zmienił na Fiatowskie 1.6 16V 103KM, co przy niecałym 800kg wagi wywołuje zdziwienie innych kierowców na widok uciekającego Korala spod świateł.
Swap silnika pociągnął za sobą usztywnienie karoserii rozpórkami własnej roboty i podłużnicami z grubszej blachy, wspawanie nowych progów, tylnego pasa, odtworzenia słupka A, który przestał istnieć oraz montaż przedniej rozpórki.

Mechanicznie do Yugo z wyjątkiem nowej jednostki wpadła skrzynia biegów z Fiata Marei 1.6 16V o dłuższym przełożeniu, półosie robione na zamówienie, przelotowy wydech, większa pompa hamulcowa z Fiata Uno wraz z hamulcami z Fiata Sieny, sklepany resor oraz dystanse 25mm z felgami Intra T-line 13x7J.
We wnętrzu z seryjnego wyposażenia została tylko deska rozdzielcza. Wyposażony został w kubły Monza Race+ oraz dodatkowe zegary informujące o temperaturze cieczy chłodzącej i ładowaniu. Tylną kanapę zastąpiła rozpórka usztywniająca.

Obecnie przyspieszenie i prędkość maksymalna nie były mierzone, ale wystarczy krótka przejażdżka na prawym fotelu, aby pojawił się szeroki uśmiech na twarzy pasażera, jak i wspomniane na początku zdziwienie na twarzy kierowców znacznie mocniejszych i droższych samochodów na drodze.
Tekst i fot. Kamil Taszarek
